دکترامیرحسین روشن فکر

پزشک ورزشی. دکترای تخصصی حرکات اصلاحی

 

نحوه انجام كارهاي روزانه

هنگامي كه در مورد سلامتي صحبت به ميان مي آيد بي ترديد وضعيت صحيح قرارگيري بدن شما هنگام فعاليت هاي گوناگون در رأس فهرست عوامل مهم سلامتي قرار خواهدگرفت، زيرا به اندازه تغذيه مناسب، ورزش، پرهيز از مواد الكلي و سيگار در حفظ سلامتي بدن موثر مي باشد. وضعيت صحيح قرارگيري اندام ها كمك مي كند تا كارهاي تان را با انرژي بيشتر و استرس و خستگي كمتر به انجام رسانيد.

در چه زماني وضعيت بدن شما در حالت مناسب مي باشد؟

هنگام نشستن، ايستادن و خوابيدن كمترين فشار و استرس روي عضلات بدن شما اعمال مي گردد. وضعيت ستون فقرات شما در حالت استراحت و خنثي می باشد، اعضای حياتي بدن مانند قلب ، استخوان ها و مفاصل در وضعيت صحيح خود قرار دارند و كارايي عضلات حداكثر مي باشد، تحليل و سايش نابهنجار مفاصل كاهش يافته و از التهاب مفاصل جلوگيري به عمل مي آيد، از مشكلات كمر درد و دردهاي عضلاني جلوگيري مي كند، از خستگي جلوگيري می كند و در بهبود ظاهر شما موثر است. از اين رو آگاهي ازشيوه هاي صحيح نشستن، ايستادن، راه رفتن و خوابيدن حائز اهميت است.

وضعيت نادرست بدن بر اثر موارد زير ايجاد مي گردند:

سوانح و مصدوميت ها، اضافه وزن و چاقي، تكيه گاه نامناسب تشك در هنگام خواب، مشكلات بينايي، كفش نامناسب، عادات نشستن، ايستادن و خوابيدن، فقر حركتي و عدم حركت، عادات نامناسب حركتي مانند تحمل وزن بدن روي يك پا، حمل وسايل سنگين به صورت يك طرفه و ممتد.

شرايط لازم براي داشتن وضعيت صحيح

عضلات قوي و انعطاف پذير، حركات طبيعي مفاصل، توازن قدرت عضلاني در دو سوي ستون فقرات و آگاهي از وضعيت بدن در حالات مختلف.

مهمترين قسمت بدن كه نقش بسزايي در داشتن وضعيت صحيح بدن ايفا مي كند، ستون فقرات مي باشد. ستون فقرات شما داراي قوس هاي طبيعي است كه بايد آن ها را در وضعيت طبيعي خودشان همواره حفظ كرد. تعداد مهره ها 33 عدد است ولي در يك فرد بالغ به دليل جوش خوردن مهره هاي خاجي و دنبالچه، ستون فقرات از 24 قطعه تشكيل مي شودكه شامل 7 مهره گردني، 12 مهره پشتي و 5 مهره كمري مي باشد.ميان مهره هاي كمر ديسك بين مهره اي واقع شده است كه در واقع نقش ضربه گير را ايفامي كند. هنگامي كه شما فشار بيش از حد و نامناسب به ستون فقرات وارد مي كنيد به ديسك ها فشار مي آيد، آن را از مكان خود جابجا كرده و به اعصاب اطراف خود فشار مي آوردكه باعث ايجاد درد مي شود. در ادامه، وضعيت هاي صحيح بدن براي جلوگيري از كمر درد وفشار بر ستون فقرات را توضيح مي دهيم.

  • نحوه صحيح ايستادن

سر را بالا نگاه داريد، قائم و راست، سر را به جلو و چانه را به داخل بدهيد، چانه را به عقب و يا پهلو كج نكنيد، قفسه سينه را جلو نگاه داشته و استخوان كتف را عقب نگاه داريد،زانوها را صاف نگاه داشته و فرق سرتان را به سمت سقف بكشيد، شكم را به داخل دهيد،باسن را به عقب و يا جلو كج نكنيد. سعي كنيد به مدت طولاني در يك وضعيت نايستيد اماهرگاه مجبور به اين كار شديد، سعي كنيد يك پاي خود را با قرار دادن روي يك جعبه و ياچهار پايه بالا نگاه داريد و پس از مدتي پاي بالا آمده را با پاي ديگر عوض كنيد.هنگام ايستادن وزن خود را روي هر دو پا توزيع كرده و بيشترين وزن خود را به روي زيرانگشت شست پا اعمال كنيد و نه پاشنه پا. بهتر است پاها را نيز به اندازه عرض شانه از هم باز كنيد. كفش با پاشنه كوتاه ، مناسب و راحت به پا كنيد.